De gemeenteraad van Kalmthout besliste om opnieuw financiële ondersteuning te geven aan de lokale ondernemers die te kampen hebben met een omzetdaling, als gevolg van de verstrengde federale coronamaatregelen dit najaar. Horeca en winkels met niet-essentiële goederen moesten sluiten en leden zo voor de tweede keer dit jaar fors omzetverlies.

Steunmaatregel

Lukas Jacobs is als burgemeester bevoegd voor de lokale economie : “Daarom ook deze tweede financiële steunmaatregel dit jaar voor onze lokale handelaars. We vinden het belangrijk om ook nu weer een eigen Kalmthoutse premie te voorzien, boven op de Vlaamse premies. Als een Kalmthoutse onderneming steun geniet via het nieuwe Vlaamse beschermingsmechanisme, dan koppelen wij daar ook Kalmthoutse steun aan. Concreet gaat het om een bedrag van € 500 voor zelfstandigen in hoofdberoep en € 250 euro voor zelfstandigen in bijberoep. ”

De ondernemers moeten het bewijs indienen dat hun aanvraag voor deze Vlaamse premie door Vlaio werd goedgekeurd, samen met het stortingsbewijs. Enkel ondernemingen met hun uitbatings- of exploitatiezetel in Kalmthout kunnen gebruik maken van de Kalmthoutse beschermingspremie. Concrete info hierover volgt nog via de Kalmthoutse Nieuwsbrief.

60% omzetverlies

Voor de nieuwe Vlaamse premie kunnen ondernemingen met een omzetdaling van minstens 60 % kiezen om een aanvraag in te dienen voor de periode van 1 oktober tot 15 november 2020 of voor de periode van 19 oktober tot 15 november 2020. De cafés en restaurants die verplicht werden gesloten vanaf 16 oktober 2020 en andere sectoren die verplicht gesloten werden sinds 23 oktober 2020 zullen deze premie automatisch ontvangen. De Vlaamse steun bedraagt 10 procent van de omzet exclusief btw tijdens dezelfde periode in 2019, met een minimum bedrag van € 1000. Alle info hierover vind je via www.vlaio.be.

Dit voorjaar, bij de eerste verplichte sluiting van ondernemingen, gaf de gemeente Kalmthout ook al premies als ondersteuning. “Die werd toen gekoppeld aan de Vlaamse hinder- en compensatiepremie”, zegt Lukas Jacobs. “Daar maakten ondertussen 385 Kalmthoutse winkels en zelfstandigen gebruik van. In totaal werd zo voor € 160.000 aan Kalmthoutse premies uitbetaald.”

Eigen middelen

De gemeenteraad is eensgezind over deze financiële steunmaatregelen aan de lokale economie. “Dat doen we met eigen gemeentelijke middelen en zo leveren hiermee een belangrijke budgettaire inspanning. Tegelijk ondersteunen we handelaars met de promotie van alle Kalmthoutse webshops en afhaalgerechten bij de horeca. En in het voorjaar kreeg elke inwoner een Kalmthoutbon van € 10, die enkel kon gebruikt worden bij de getroffen handelaars.”