Het debat over het asielcentrum in de gemeenteraad van 26 oktober 2020 :

Het tijdelijk asielcentrum kan slechts gedeeltelijk in gebruik genomen worden. De brandweer leverde immers enkel een gunstig inspectieverslag af voor het gelijkvloers van het gebouw. Daar is plaats voor 39 bewoners, vooral families met kinderen.

De voorbije weken werden een aantal knelpunten weggewerkt aan en rond het tijdelijk asielcentrum aan de Putsesteenweg in Kalmthout. Uitbater G4S gaf gehoor aan de bezwaren vanuit het gemeentebestuur en investeerde de voorbije maanden verder in de brandveiligheid en de omgeving van het pand.

Controle brandweer

De brandweer leverde na verschillende controles nu een gunstig brandpreventieverslag af. Dat geldt echter enkel voor het gelijkvloers. De 1ste verdieping wordt afgesloten. De bestaande noodtrap voldoet volgens de brandweer niet als evacuatieroute. Voor de plaatsing van een nieuwe noodtrap werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De procedure is lopende. Uitbater G4S wilde een nieuwe buitentrap plaatsen zonder vergunning, maar de gemeente was niet akkoord en legde deze procedure op.

Aan volgende opmerkingen van de brandweer werd gevolg gegeven voor het gelijkvloers : plaatsing van een brandhaspel, plaatsen van een wand met voldoende brandweerstand, geactualiseerde plannen, logboeken en procedures, bezorgen van technische fiches van de gebruikte materialen.

Op het gelijkvloers is plaats voor 39 personen. Dat is 1/3e van de 120 bewoners die oorspronkelijk werden aangekondigd. Er zullen vooral gezinnen met kinderen worden gehuisvest, gelet op de kamerindeling voor meerdere personen. G4S informeerde het gemeentebestuur vandaag dat vanaf volgende week de eerste bewoners worden gehuisvest, voor een periode van 1 jaar en maximum verlengbaar met een half jaar.

Betonverharding opgebroken

Op het terrein rond het pand werd ook bijkomende werken uitgevoerd. De betonverharding, een bouwmisdrijf, werd vorige week verwijderd en vervangen door een grasmat. Dat is conform de stedenbouwkundige richtlijnen voor die omgeving en dus verplicht aan te leggen.

Voor de opvang van het afvalwater van het pand werden bijkomende opvangputten gestoken. Al het afvalwater zal worden opgevangen in opslagtanks en telkens worden opgehaald. De gemeente wees immers op mogelijke overlast in de buurt bij het lozen van afvalwater in de open gracht langs de Putsesteenweg.

Samenwerking politie

G4S werkt ter plaatse met een team van 12 leden in het tijdelijk asielcentrum : een coördinator (oud-commissaris lokale politie), 3 maatschappelijke medewerkers, 6 educatieve medewerkers, een verpleegkundige en 2 technische en administratieve medewerkers. Er is steeds personeel aanwezig in het gebouw, ook ’s nachts. Tussen 22u en 7u wordt het terrein volledig afgesloten. Met de politiezone Grens werd een samenwerkingsprotocol afgesloten. Er wordt ook een samenwerking opgezet met de basisscholen en verenigingen in de buurt en de taalhuizen, waar de bewoners Nederlands kunnen leren.

Actieplan Covid-19

Conform de instructies van Fedasil en het Actieplan Covid-19 beschikken alle bewoners en het personeel over voldoende beschermingsmiddelen in de strijd tegen het coronavirus. Tegelijk wordt een tijdelijke isolatieruimte ingericht op het gelijkvloers voor het onderbrengen van eventueel besmette personen of personen in quarantaine. Fedasil organiseert deze week nog de audit van het opvangcentrum en G4S voert tevens de verdere communicatie naar de buurt.