Sinds de uitbraak van de coronacrisis is een computer niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Zowel kinderen, jongeren als volwassenen gebruiken digitale middelen om te werken, te leren en te leven. En zo dreigen leerlingen zonder computer een achterstand te ontwikkelen ten opzichte van hun klasgenoten.

Maarten De Bock, schepen van welzijn : “Daarom besliste het OCMW om kwetsbare gezinnen te ondersteunen in de aankoop van een laptop. Die aankopen gebeurde bij een lokale ondernemer, met de coronasubsidie die het OCMW van de federale overheid ontving. Intussen werden 80 leerlingen geholpen die omwille van de thuissituatie niet zelf over een laptop beschikken.”

Hulp studenten

“Die laptop moet uiteraard ook gebruikt worden en dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend”, aldus Maarten De Bock. “Daarom voorzien we ook ondersteuning via Beego, een organisatie die studenten inzet als eerste hulp bij computerproblemen. Zij helpen de leerlingen verder in het dagelijks gebruik ervan.”

Een gezin met kinderen in het lager of secundair onderwijs dat zelf een aanvraag wil indienen voor een laptop, kan contact opnemen met het OCMW. Tijdens een sociaal onderzoek wordt onderzocht of je in aanmerking komt voor deze actie.