De Vlaamse overheid kwam tegemoet aan de noden van de vrijetijdssector door een noodfonds in het leven te roepen. Dat voorziet een bedrag van 195.000 euro voor de Kalmthoutse jeugd-, cultuur- en sportverenigingen, met o.a. dubbele werkingssubsidies.

Maarten De Bock, schepen van financiën en sport : “De werkingssubsidies voor de erkende jeugd-, cultuur- en sportverenigingen worden verdubbeld voor het jaar 2020. Alles samen is dat een bedrag van 100.000 euro voor 120 erkende verenigingen. Er wordt ook een impulssubsidie uitgekeerd van € 250 voor de verenigingen die hun evenement dit jaar moesten afgelasten door de corona-maatregelen. Deze steun vertegenwoordigt een bedrag van 15.000 euro. Daarvoor komen 59 verenigingen in aanmerking.”

Compensatie omzetverlies

Silke Lathouwers, schepen van jeugd en cultuur, vult aan : “Het restbedrag, ca. 80.000 euro, wordt nu verder verdeeld onder de verenigingen om hun omzetverlies van de corona-crisis te compenseren. De verenigingen moeten daarvoor een verlies van 25% aantonen op de omzet van 2020 tegenover 2019. Deze regeling werd gunstig geadviseerd door de betrokken adviesraden en nu goedgekeurd door de Kalmthoutse gemeenteraad.” De aanvragen hiervoor kunnen ingediend worden in februari 2021 en worden voor de volgende zomervakantie uitbetaald.