Steun aan winkels voor gezellige dorpskernen

dinsdag, 26 september, 2017
De gemeente geeft premies aan startende winkeliers

De gemeente Kalmthout maakte het afgelopen jaar  werk van een ‘strategisch commercieel plan’. Daarin werden uiteenlopende acties en steunmaatregelen opgenomen voor aangename en bruisende winkelkernen. De gemeenteraad keurde het plan unaniem goed op 25 september jl.

“Regelmatig horen we dat de druk op de detailhandel toeneemt. Er is leegstand en het is voor  winkeliers niet altijd even makkelijk om hun winkel draaiende te houden”, vertelt burgemeester Lukas Jacobs. “Omdat we de winkeliers willen steunen en het belangrijk vinden dat verschillende winkelkernen in onze gemeente leefbaar blijven, maakten we een grondige analyse van het Kalmthoutse winkelaanbod".

“We gingen ook in overleg met de winkeliers zelf. Alle feedback en de bevindingen van de detailhandelcoach zijn nu verwerkt in een concreet actieplan rond detailhandel. “Daarbij richten we ons op het versterken van de winkelkernen. Zo voorzien we subsidies voor startende ondernemers, een gevel-renovatiesubsidie voor winkelpanden en een vestigingssubsidie voor de commerciële invulling van leegstaande panden”, zegt de burgemeester.

Als gevolg van dit overleg werd ondertussen UNIZO-Kalmthout nieuw leven ingeblazen. Voortaan zullen winkeliers en ondernemers uit de verschillende wijken beter kunnen overleggen en samenwerken in  Kalmthout.