N°5 - 28/12/2011

Prettig eindejaar en een gelukkig 2012

CD&V-Kalmthout wenst iedereen een prettig eindejaar en alvast een zeer gelukkig en gezond 2012.

De eindejaarsperiode wordt in onze gemeente tijdens deze weken exta gezellig gemaakt door de fraaie kerstverlichting. De gemeente investeerde in energiezuinige LED-verlichting die in alle wijken van Kalmthout de omgeving sfeervol verlicht. Vooral de lichtjes in de bomen geven de Kalmthoutse straten een gepaste sfeer in deze eindejaarsperiode. Ook de kerststallen in de gemeente krijgen veel bezoekers. Voor het gemeentehuis staat de fraaie stal van de Landelijke Gilde met de ezel 'Klaartje', in Achterbroek staat opnieuw een zeer mooie stal in de kerk en het nieuwe plein aan de kerk van Nieuwmoer is nog mooier door de gezellige kerststal en het natuurpanorama dat er werd geplaatst.

Supporter mee op het nieuwjaarsfeest van de gemeente

Traditiegetrouw zet de gemeente Kalmthout het nieuwe jaar in met een gezellige en druk bijgewoonde nieuwjaarsdrink op het Kerkeneind, vlak voor het gemeentehuis. Jaar na jaar komen honderden Kalmthoutenaren langs om vrienden en kennissen te ontmoeten en elkaar het beste te wensen bij een gezellig hapje en drankje, aangeboden door de Kalmthoutse verenigingen.

Op zondag 8 januari 2012 is het opnieuw zover, van 14u tot 18u. Op die dag heeft ook het Belgisch kampioenschap veldrijden plaats in Hooglede-Gits. De wedstrijd van de 'elite' wordt live uitgezonden op televisie. Daarom plaatsen we dit jaar een groot LED-scherm, zodat de bezoekers van de nieuwjaarsdrink niks moeten missen van deze spannende wedstrijd met Kevin Pauwels & co. Iedereen is welkom om de Kalmthoutse veldrijders mee naar de titel te schreeuwen.

Wouter Beke op nieuwjaarsreceptie in Strijboshof

CD&V-Kalmthout nodigt iedereen uit voor haar nieuwjaarsreceptie die plaats heeft op woensdag 18 januari om 20u in het Strijboshof, Achterbroeksteenweg 69.

Hoofdgast is algemeen CD&V-voorzitter Wouter Beke, die in zijn toespraak terugkijkt op de vorming van de federale regering en in het bijzonder zal vooruitkijken op de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. CD&V is in Kalmthout volop bezig met de voorbereiding van deze 6-jaarlijkse gemeentelijke stembusslag. Daarvoor staan verschillende nieuwe kandidaten klaar, die ook al zullen aanwezig zijn op de nieuwjaarsreceptie. In maart wordt de volledige lijst van CD&V-Kalmthout voorgesteld. Daarna wordt het CD&V-verkiezingsprogramma afgewerkt. Daarin zal veel aandacht zijn voor de nieuwe uitdagingen waar Kalmthout voor staat. Vooral de verkeersveiligheid, het betaalbaar en aangepast wonen en het versterken van het groene karakter in Kalmthout zal daarin veel aandacht krijgen.

Op uitstap naar Brussel

CD&V-Kalmthout trok er op 13 december op uit om onze hoofdstad te bezoeken. Een groep van 40 aanwezigen stapte de trein op in Kalmthout of Heide en ging een dag tegemoet met een bezoek aan het Federaal parlement en de Brusselse kerstmarkt. De trein reed stipt, dat begon dus al goed. Het was wel slecht weer die dag en dus gingen de paraplu's open. Eens in Brussel, ging het te voet naar het parlement waar Jef Van den Bergh ons opwachtte voor de introductie en de rondleiding in de Kamer en de Senaat. Het was er een rustige dag en zo konden we ook rustig onze gang gaan in deze 'politieke doolhof'. We mochten eerst plaatsnemen op de groene zitjes van de Kamer en nadien in de rode pluche van de Senaat. Ook de gidsen brachten een interessant verhaal, aangevuld met de persoonlijke praktijkervaring van Jef als parlementslid. Onderweg kwamen we nog alle oud-eerste ministers tegen, in beeldvorm weliswaar.

De middag werd overbrugd met een lichte maaltijd op het kabinet van het ministerie van Defensie. Minister Pieter De Crem was in het buitenland, maar we werden voortreffelijk opgevangen door z'n kabinetsmedewerkers. Van daaruit ging het richting Grote Markt en de kraampjes van de Brusselse kerstmarkt. Gezelligheid troef dus en ook tijd voor hartelijke drankjes. Wat later ging het avondeten vlot binnen in een gezellig Italiaans restaurant. Ondertussen dompelde Brussel onder in de mooi verlichte omgeving van de binnenstad. Met de trein ging het terug richting Kalmthout en iedereen kon terugblikken op een gezellige uitstap met de lokale CD&V'ers.

Bekijk de foto's van de uitstap via http://kalmthout.cdenv.be/gallerij/uitstap-naar-brussel

Kalmthout wordt 'klimaat-neutraal'

De provincie Antwerpen wil tegen 2020 op een duurzame manier een klimaatneutrale organisatie worden en daarbij wil het provinciebestuur de gemeenten overtuigen om ook inspanningen te leveren voor het klimaat. 26 gemeentebesturen legden zichzelf een goed voornemen op door zich te engageren om in 2020 een klimaatneutrale organisatie te worden. 10 gemeenten ondertekenden samen met Rik Röttger, gedeputeerde bevoegd voor Leefmilieu, op het provinciehuis de engagementsverklaring: Kalmthout, Boom, Duffel, Kontich, Nijlen, Retie, Sint-Katelijne-Waver, Westerlo, Zoersel en Zwijndrecht. CD&V-schepen Maarten De Bock tekende namens Kalmthout de engagementsverklaring.

Met de campagne ‘Klimaatneutrale Organisatie 2020’ ondersteunt de provincie het gemeentelijk klimaatbeleid door de inspanningen van provincie en gemeenten te groeperen. Via kant en klare ondersteuningspakketten deelt de provincie haar ervaringen. Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiënte inzet van de beschikbare mensen en middelen. Kamp C en het Provinciaal Instituut voor Hygiëne zorgen mee voor technische ondersteuning bij het detecteren en nemen van maatregelen en ondersteunen de gemeenten met het inventariseren van de eigen uitstoot.

Heideherstel op landduinen afgerond

Na vijf jaar noeste arbeid is het HELA-project in het Grenspark De Zoom – Kalmthoutse Heide afgewerkt. HELA is de afkorting voor ‘Heideherstel op Landduinen’. Dat had als doel om de heide, grensoverschrijdend, te herstellen en de open gebieden met elkaar te verbinden. Naast de officiële landsgrens vormde een bosgordel al jaren een natuurlijke grens tussen Nederland en Vlaanderen. In 2006 startten de werken om een ecologische verbindingszone tussen beide landsdelen te maken. Na vijf jaar zijn de resultaten al goed zichtbaar, bv. aan de Paalberg. Er is volop gekapt, gedund en geplagd. Er werden ook nieuwe banken geplaatst en bijkomende wandelpaden aangelegd, zodat het publiek kan genieten van het nieuwe heidelandschap. Burgemeester Lukas Jacobs opende in 2006 de werkzaamheden met zijn Woensdrechtse collega, al plaggend, en mocht onlangs met de Woensdrechtse wethouder de werkzaamheden symbolisch sluiten. Meer info over het project : http://www.grensparkzk.nl/life.phtml

donderdag, 12 oktober, 2017
Fractie OCMW