N°2 - 17/10/2011

Onze excuses...

Onze excuses voor het niet functioneren van de links op vorige Nieuwsbrief.

Bij deze versie zou het volledig moeten functioneren!

Het communicatieteam van CD&V-Kalmthout

Wouter Beke te gast in Kalmthout

Op dinsdag 8 november komt CD&V-voorzitter Wouter Beke naar Kalmthout. Om 19.30u is iedereen welkom in Zaal 't Centrum in Heide (Heidestatieplein 8) voor het CD&V-praatcafé 'Oog in Oog'. Daar kan je terecht voor al je vragen aan de verschillende CD&V-parlementsleden uit onze regio. Kalmthouts kamerlid Jef Van den Bergh beantwoordt zo je vragen over mobiliteit. Katrien Schryvers (welzijn), Tinne Rombouts (landbouw en milieu), Dirk De Kort (wonen en bouwen), Ludwig Caluwé (grensproblemen en energie) en Nahima Lanjri (pensioenen) maken ook graag tijd voor een persoonlijke babbel. Wouter Beke geeft de inleidende toespraak van deze interessante avond. Gelijktijdig is er doorlopend een praatcafé in aanwezigheid van o.a CD&V'ers Servais Verherstraeten, Rik Torfs en Ivo Belet. De toegang is gratis.

CD&V en N-VA apart naar de kiezer

In Kalmthout zullen de lokale afdelingen van CD&V en N-VA niet als kartel deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober 2012. Dat zijn beide partijen overeengekomen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 vormden CD&V en N-VA een kartellijst in Kalmthout.  Die behaalde een ruime meerderheid van 16 op 25 zetels, met 14 zetels voor CD&V en 2 voor N-VA. Beide partijen, die als afzonderlijke fracties werken in de gemeenteraad, vormen sindsdien een goed werkende bestuursmeerderheid.

Met de volgende gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht zijn beide partijen nu overeengekomen om niet als kartel naar de kiezer te trekken. De bereidheid tot samenwerking geldt nog steeds, maar beide partijen beschikken over teveel goede en gemotiveerde kandidaten om nog langer samen één lijst te vormen. Uiteraard beïnvloeden ook de politieke evoluties in de Wetstraat en de posities van beide partijen in de federale onderhandelingen deze keuze. CD&V en N-VA trekken daarom op eigen kracht naar de kiezer en blijven zich ondertussen inzetten voor een goed bestuur in Kalmthout.

Winnaar CD&V-zomerfietszoektocht

De zomerfietszoektocht van CD&V-Kalmthout was een succes. Onder de vele deelnemers werd op zondag 11 september de hoofdwinnaar bekend gemaakt. Gunther Nelen uit Wildert gaf samen met An Francken uit Achterbroek het juiste antwoord op de 16 vragen. En dus gold de selectievraag als doorslaggevend. Er moest geschat worden naar het gewicht van de fiets én de 3 CD&V-bestuursleden Eugeen, Lea en Maggy. Dat kwam uit op 225,7 kg. Gunther Nelen noteerde 221,42 kg en was zo het dichtst bij het juiste aantal kg. Proficat Gunther met je nieuwe fiets, met dank aan Aerts Action Bike uit Kalmthout. An Francken werd tweede, zij won een cadeaubon. Volgende deelnemers kregen tevens een cadeaubon in functie van het aantal juiste antwoorden die ze noteerden : Hilde Franken, Chantal Nelen, Werner Arnouts, Edden Van Den Bergh, Ben Bost, Arnolda Van Der Vorst, Wim Heestermans, An Janssens, E. Parijs, Christiane Van Sull en T. Spruyt. Proficiat aan allen !

Klooster Nieuwmoer wordt dorpshuis

Het oude klooster van Nieuwmoer naast de school De Maatjes wordt een dorpshuis. Het verouderde gebouw, eigendom van de gemeente, wordt afgebroken en vervangen door een nieuwbouw. Het schepencollege heeft ondertussen een architect aangesteld. Die gaat na welke bouwmogelijkheden er zijn en zal een plan voor een nieuw gebouw opmaken.

Buitenglijbaan voor gemeentelijk zwembad

In het najaar, in november, wordt een gloednieuwe buitenglijbaan aan het gemeentelijk zwembad in gebruik genomen. "Daarmee wordt de droom van de kindergemeenteraad gerealiseerd", aldus burgemeester Lukas Jacobs, bevoegd voor Jeugd. "Dat voorstel kwam telkens boven als we naar hun wensen polsten. Daarom maken we er nu werk van."

De glijbaan is ongeveer 40 meter lang, in een gesloten polyester buis van 1,20 meter en een starthoogte van 3,5 meter achteraan het zwembad. Ook de toegangstrap, de instapruimte en de skim-out (uitglij-ruimte) zijn in polysester materialen. Lukas Jacobs : " De baan komt dus niet rechtstreeks uit in het zwembad zelf, maar in een skimout met een waterdiepte van 25 cm. In de glijbaan is tevens plaats voor een doorzichtig deeltje en kleurrijke daglichtringen."

Lees meer ›

Gemeente spreidt belegging van reservemiddelen

Naar aanleiding van de crisis bij de bank Dexia verschenen er verschillende berichten dat de gemeente Kalmthout haar geld bij de bank Dexia heeft weggehaald en naar een andere bank overstapte. De gemeente heeft echter slechts een deel van haar reservemiddelen overgeplaatst naar een andere bank en deed dat niet als gevolg van de ontwikkelingen van de laatste dagen bij Dexia.

donderdag, 12 oktober, 2017
Fractie OCMW