N°18 - 20/03/2014

Gemeente neemt beheer buitenterrein Diesterweg over

De buitenterreinen van het domein Diesterweg zullen vanaf dit jaar onder het beheer van de gemeente Kalmthout komen. Dat is het resultaat van een bespreking met de stad Antwerpen. Schepen van jeugd Silke Lathouwers en de burgemeester zaten samen met de onderwijsschepen van de stad. In afwachting van een nieuwe bestemming van de gebouwen krijgt de gemeente het beheer van deze mooie speelruimte nu in handen.

Daarmee wordt gegarandeerd dat o.a. de Speelpleinwerking ook de volgende zomervakanties in Diesterweg kan doorgaan. Ook de scouts van Heide zal een deel van het terrein kunnen gebruiken voor hun werking. De overeenkomst tussen de gemeente en de stad zal worden voorgelegd aan beide gemeenteraden. Eerder besloot de stad Antwerpen om de bosklassen in Diesterweg stop te zetten. Daarmee kwam er ook onzekerheid over het voorbestaan van de vele Kalmthoutse kinderactiviteiten op het domein.

Met deze overeenkomst valt die onzekerheid weg. De gemeente zal voortaan het groenonderhoud op zich nemen en kleine ingrepen uitvoeren aan het reftergebouw, zodat ook dat mee kan gebruikt worden tijdens de activiteiten.

Lees meer ›

Kalmthout geeft gemeentebestuur 7 op 10

De krant het Nieuwsblad pakte opnieuw uit met een tevredenheidsenquête bij de inwoners van de Vlaamse gemeenten. Via een buurtonderzoek peilde men zo naar de mening van 110.000 Vlamingen over hun gemeentebestuur. Ook de mensen in Kalmthout konden die kwijt. En net zoals bij de vorige enquêtes scoorde Kalmthout  goed in de resultaten.

83% van de Kalmthoutenaren woont graag in onze gemeente. Het huidig bestuur krijgt 7 op 10 van onze inwoners en staat daarmee op de 5de plaats van de meer dan 30 Kempense gemeenten uit de regio. Burgemeester Lukas Jacobs scoort nog beter. Op de vraag ‘hoe tevreden bent u over uw huidige burgemeester?’ scoort hij 7,4 op 10. Dat is de 3de plaats onder de Kempense burgemeesters, na Merksplas en Vorselaar. 80 % van de respondenten geeft aan opnieuw dezelfde stem uit te brengen dan bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2012.

Andere opvallende resultaten uit de Kalmthout-enquête : 80 % is tevreden over de klantvriendelijkheid van de gemeentediensten en 67 % vindt het aanbod van sport en cultuur ok. Minder tevredenheid is er over de betaalbaarheid van de woningen. 35 % zegt dat dit thema nog beter moet worden aangepakt. 72 % is tevreden over het groen in de gemeente en 60 %  geef goede punten voor de vernieuwing van de openbare ruimte. Volgens de enquête geven de mensen ook mee dat besparingen in Kalmthout best gebeuren via besparen op infrastructuurwerken of personeel.

Lees meer ›

Hoe moet het verder met de kerken in onze regio?

Afternoon-tea met Marianne Thyssen...

Vrouw & Maatschappij Voor- en Noorderkempen, de Cd&V-vrouwen van Kalmthout en Essen, nodigen iedereen uit op een afternoon-tea met Marianne Thyssen. U kan de lijsttrekker voor de Europese Verkiezingen ontmoeten op zondag 27 april tussen 14u30 en 17u30 in feestzaal Amuuz aan de Sint-Jansstraat 67 in Essen-Wildert.

Ook Ludwig Caluwé, kandidaat op de Europese lijst zal aanwezig zijn en mee in debat gaan. Inschrijven doet u door voor 19 april te bellen naar 03/677.35.85 of te mailen naar vrouwenmaatschappij.essen@gmail.com. Deelnemen kost u acht euro, over te maken op rekening van CD&V Kalmthout: BE58 7331 1914 0379.

Wat betekent de 6de staatshervorming voor u?