N°15 - 30/10/2013

Lees meer ›

CD&V Kalmthout bezocht nieuw Red Star Line-museum

In totaal namen op dinsdag 29 oktober 34 “landverhuizers” van CD&V Kalmthout de trein naar Antwerpen. Verdeeld in twee groepen werden we eerst rondgeleid in het gloednieuwe Red Star Line Museum. Iedereen was sterk onder de indruk van de emigratieverhalen die we daar hoorden.  Op ’t einde van de negentiende eeuw trokken zo’n 2,2 miljoen mensen van over heel de wereld via Antwerpen naar Amerika in de hoop een beter leven te vinden. De ene al met meer succes dan de andere, maar zelfs de getuigenissen van gelukte ondernemingen zijn pakkend. Na een lekkere lunch in ’t Duvels Genot, werden we ontvangen in het Havenpaviljoen naast het Museum Aan de Stroom (MAS). Zittend op een enorme foto kregen we een idee van de werkelijke grootte van de Antwerpse Haven. Daarna trokken we naar het dak van het MAS. De zonnige, open hemel zorgde ervoor dat we ver konden kijken. Zelfs de windmolens van de Nieuwmoer waren op te merken. De zeer geslaagde daguitstap werd afgesloten met een heerlijk etentje in De Kaai met zicht op de verlichte Schelde.  Meer sfeerbeelden van het bezoek aan Antwerpen kan u binnenkort vinden op onze website.

Oud-schepenen geven mee eerste spadesteek Sportpark Heikant

De eerste spadesteek van Sportpark Heikant in de Heikantstraat was een historisch moment omdat al bijna veertig jaar de vraag bestond naar een centraal gelegen sportaccommodatie in Kalmthout. Burgemeester Lukas Jacobs en Maarten De Bock, schepen van Sport, kregen voor de eerste spadesteek hulp van Gaston Stevens, Laurent Goossens en Gust Van Loon. Zij waren voorheen CD&V-schepen van sport en speelden hun rol in de komst van het sportpark. De oud-schepenen waren, net als de vroegere leden van de sportraad, vereerd dat zij bij het 'persmoment' rond de eerste spadesteek aanwezig mochten zijn. Ze zijn ook terecht fier dat hun inspanningen nu zichtbaar resultaat opleveren. De officiële opening van Sportpark Heikant is voorzien in het najaar van 2016. Vanaf dan kan er naar hartenlust gesport worden.

OCMW benoemt ere-raadsleden

Net zoals schepenen en gemeenteraadsleden een eretitel kunnen krijgen n.a.v. hun jaren dienst voor de gemeente besliste de OCMW-raad om ook enkele mensen te benoemen tot erelid. Tijdens de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn eind oktober viel drie mandatarissen die eer te beurt. Mathilda Warmoeskerken-Peeters vertegenwoordigde SP.a 22 jaar in de OCMW-raad. CD&V zette twee raadsleden in de bloemetjes: Eugeen Lorriper die 18 jaar deel uitmaakte van de OCMW-raad en Greet Mous die 15 jaar actief was binnen het OCMW-bestuur.

Veel volk op beurs over levenslang en aanpasbaar wonen

Er heerste een gezellige drukte op de infobeurs over levenslang en aanpasbaar wonen op woensdag 16 oktober in het dienstencentrum. De beurs gaf een overzicht van steunmaatregelen en handige tips voor bouwers of verbouwers en ouderen die hun woning willen aanpassen aan onze veranderende levensomstandigheden of fysieke beperkingen. “Vandaag nadenken over onze woning van later”, is de boodschap die het woonloket van de gemeente met dit initiatief wil meegeven.