N°11 - 09/11/2012

Naar jaarlijkse gewoonte organiseren we, nu reeds voor de 12de keer, onze restaurantavond.  Na een zeer geslaagde en gezellige uitgave in 2011 ontvangen we jullie ook dit jaar zeer graag in Nieuwmoer.  Onze restaurantavond 2012 gaat andermaal door in feestzaal “De Schuur” op…

zondag 18 november vanaf 17u00

Opnieuw bieden we een gevarieerde keuze aan, namelijk 2 verschillende menu’s voor kinderen tot 12 jaar en 4 verschillende menu’s voor volwassenen.  Je kan nu ook een keuze maken uit 4 verschillende desserts.  Ook vooraf op te geven.  Als je klikt op onderstaande link kom je rechtstreeks op het inschrijvingsformulier op de website van CD&V-Kalmthout terecht, uiteraard de eenvoudigste manier om te reserveren:

Wij hopen u alvast te mogen begroeten op deze gezellige restaurantavond.  Tot dan!

CD&V duidt burgemeester en schepenen aan

v.l.n.r.: Jan Oerlemans, René Francken, Jef Van den Bergh, Sandra Hoppenbrouwers, Lukas Jacobs, Silke Lathouwers, Maarten De Bock, Dirk Van Peel en Maggy Beyers

CD&V behaalde in Kalmthout 44,6% van alle stemmen, goed voor een absolute meerderheid van 14 op de 25 zetels. Burgemeester Lukas Jacobs en zijn ploeg kunnen daarmee de komende zes jaar de heidegemeente besturen zonder coalitiepartner, waarvoor hartelijk dank aan al onze kiezers.

Lukas Jacobs kreeg 3.404 voorkeurstemmen of 30% van alle stemmen en blijft uiteraard burgemeester. Verder heeft de Kalmthoutse kiezer op de CD&V-lijst een duidelijk signaal gegeven voor een verjonging van het gemeentebestuur. Zeven van de acht CD&V-jongeren (max. 36 jaar) die op de lijst stonden, wisten een zetel in de gemeenteraad te veroveren. Twee van hen worden zelfs meteen schepen na hun eerste deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen.

In het nieuwe schepencollege neemt burgemeester Lukas Jacobs (44) wonen, cultuur, burgerzaken, communicatie en lokale economie voor zijn rekening. Daarnaast is hij wettelijk gezien hoofd van politie en brandweer en staat hij in voor de algemene organisatie van de gemeente.

Maarten De Bock (40) uit de wijk Heide wordt eerste schepen. Net als in de vorige bestuursperiode krijgt hij financiën en milieu. Ook sport, openbaar groen en ontwikkelingssamenwerking horen voortaan tot zijn bevoegdheid.

Volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh (39) uit de wijk Centrum gaat nu ook in zijn thuishaven een uitvoerend mandaat opnemen. Hij wordt schepen voor mobiliteit, onderwijs en ruimtelijke ordening.

René Francken (60) uit de wijk Nieuwmoer blijft de eerste drie jaar van de bestuursperiode nog schepen. Daarna zal Jan Oerlemans (50) de fakkel in Nieuwmoer overnemen.  René wordt bevoegd voor openbare werken, publieke ruimte, stedebouwkundige vergunningen en kerkhoven.

Sandra Hoppenbrouwers (36) behaalde in de wijk Achterbroek de meeste voorkeurstemmen. Zij wordt schepen van kinderopvang, toerisme en plattelandsbeleid.

Dé verrassing komt uit de wijk Heuvel waar de jongste kandidate op de lijst, rechten-studente en hoofdleidster van de scouts Silke Lathouwers (21) veel kiezers wist te overtuigen. Zij wordt de komende zes jaar schepen voor jeugd, evenementen, e-government en gelijke kansen. Met haar 21 jaar is Silke Lathouwers de jongste schepen in Vlaanderen.

Uittredend OCMW-voorzitter Dirk Van Peel (76) start een nieuwe ambtstermijn in het OCMW. Maggy Beyers (35) uit de wijk Centrum wordt klaargestoomd om hem op te volgen. De OCMW-voorzitter wordt toegevoegd aan het schepencollege met als extra bevoegdheden sociaal beleid en ouderenbeleid.

Jan Breugelmans wordt de nieuwe CD&V-fractieleider in de gemeenteraad. De overige verkozenen zijn Didier Van Aert, Wies Peeters, Stefanie Van Looveren en uittredend schepen Gust Van Loon. Hij neemt om persoonlijke redenen zijn zetel in de gemeenteraad niet op, waardoor eerste opvolger Stijn de Koning ook van bij de start mag zetelen in de nieuwe gemeenteraad.