Jong CD&V Kalmthout organiseerde vrijdag 27 april in café Zoeten Inval een info-avond over wonen. Jongerenvoorzitter Didier Van Aert verwelkomde iedereen, waarna burgemeester Lukas Jacobs vertelde over het woonbeleid van de gemeente Kalmthout.

Burgemeester Lukas Jacobs : "Het ruimtelijk structuurplan bepaalt waar er in de toekomst nog verkavelingen komen en waar nog appartementen kunnen gebouwd worden. De gemeente legt ook een lijst aan van waardevolle gebouwen die behouden moeten blijven. De gemeente ontwikkelt een visie van wat, waar kan en vertolkt heel vaak een rol van scheidsrechter of regisseur."

"Het woonbeleidsplan focust dan weer op de bouw van sociale woningen. Maar mensen verdienen al snel te veel om in aanmerking te komen voor een sociale woning. Sinds tien jaar moeten in Kalmthout de helft van de woningen in elke nieuwe verkaveling met nieuwe wegen sociale woningen zijn."

"Wie info wil over wonen kan altijd terecht aan het woonloket in het gemeentehuis. Vierhonderd bouwaanvragen per jaar behandelt het schepencollege en tien verkavelingsaanvragen. Dat is vaak wikken en wegen vanuit die scheidsrechterrol: economische belangen en toekomstplannen van mensen inpassen in het algemeen woonbeleid van de gemeente."

"We horen vaak dat het financieel niet gemakkelijk is om te wonen in Kalmthout. In de toekomst zullen we kleiner gaan wonen en ruimte delen biedt daarbij een oplossing. Het is een belangrijke taak van de gemeente om te kijken hoe we dat kunnen organiseren. Zo ligt er een belangrijke uitdaging aan het station van Kalmthout met een gebied van 4,5 ha. Hier willen we een mix maken van woningen en openbare voorzieningen. Jong CD&V stelt voor om hier met erfpacht te werken: zo kan je de aankoop van grond spreiden over vele jaren", aldus de burgemeester.

Els Van Looy van bank Crelan Kalmthout:  "ik behandel alle dagen kredieten. Waar start je als je een huis wil kopen? Ga je eerst huizen bekijken en dan langs de bank of andersom?  Ons lijkt het beter dat je goed je beginsituatie en budget kent.

"Hoeveel mag je lenen van de bank is vaak niet hetzelfde als wat je wil terugbetalen. Crelan laat toe om 40% van je inkomen te gebruiken om af te betalen, maar daarnaast moet je minimum 1080 euro overhouden als alleenstaande en 1230 euro als koppel. Heb je eventueel huurinkomsten, dan tellen die voor 80% mee. Voor een woningkrediet kan niemand borg staan die geen mede-eigenaar is. Dat moet je vooraf goed bespreken met de notaris. Een korte terugbetaaltijd is altijd interessanter, maar de maandsom speelt natuurlijk ook mee."

"Als je gaat bouwen, kan je eerst alleen lenen voor de aankoop van de grond als er nog geen plan is. Voor een lening voor de bouw van een huis of een grootschalige renovatie is een bestek van een architect nodig. De rentevoet varieert per dossier. Hoe minder risico voor de bank, hoe een beter tarief je krijgt. Het kan ook zijn dat je relationele situatie wijzigt, wat invloed kan hebben op uw lening: bijvoorbeeld alleen gestart, maar gaan samenwonen, of wanneer je te maken krijgt met een scheiding. Dan kan je een lening laten herzien."

"Bij een lening sluiten we een brandverzekering en een schuldsaldoverzekering af. Die regelt dat uw erfgenamen de lening overnemen als jij zou overlijden. Het afsluiten van een woonkrediet is een langetermijnrelatie aangaan, die heel intens start, maar daarna automatisch verderloopt. Volg je buikgevoel bij het kiezen van een bank, want een rentevoet is maar een momentopname", zo besluit Els.

Notaris Luc Dejongh overloopt een aantal stappen als koper en verkoper.

"Als je een woning verkoopt, contacteer dan best eerst de notaris om de nodige documenten aan te vragen of ga in zee met een makelaar. Zorg voor een eigendomsakte, keuring stookolietank, EPC, keuring elektrische installatie, postinterventiedossier bij nieuwbouw (soort onderhoudsboekje), basisakte (bij appartement) of verkavelingsakte."

"Als je een koper hebt, wordt er eerst een compromis getekend. Door bepaalde wetswijzigingen kan je ook een aankoop/verkoopbelofte opmaken. Dat is juridisch ongeveer hetzelfde als een verkoopovereenkomst, maar kan al afgesloten worden zonder bodemattest wat meestal enkele weken duurt."

"De notaris screent ook de koper. Moet die nog belastingen betalen of heeft die hypotheken lopen? Of ligt er zeker geen beslag op de woning? Soms kan het zijn dat de notaris laat weten dat een verkoop daardoor niet kan doorgaan."

"Bij aankoop betaal je de prijs voor woning, en soms roerende goederen of bijvoorbeeld een vergoeding voor stookolie die nog in tank zit? Bij nieuwbouw betaal je 21% btw, maar geen registratiekosten. Het ereloon notaris is wettelijk vastgelegd op basis van aankoopprijs."

"We denken dat we weten hoe het vanaf 1 juni zal zijn met fiscaliteit. Nu is het nog 10% of 5%. De kans is groot dat het 7% wordt voor hoofdverblijfplaats, maar de nieuwe wet moet eerst in Staatsblad komen. Bij een aankoop van minder dan 200.000 euro betaal je geen belasting op de eerste 80.000 euro. Notarissen zitten zelf ook nog met enkele vragen naar de overheid toe. Welke invloed zal de betonstop hebben of hoe gaat een gemeente om met bouwovertredingen?  Huurinkomsten worden nu niet zwaar belast, maar zal dat wel zo blijven?", aldus notaris Luc Dejongh.

• Wonen