Met het thema 'mobiliteit' werd de eerste van vier debatavonden van CD&V Kalmthout op gang getrapt. Het thema zorgde voor een goed gevulde zaal en heel wat vragen en suggesties tijdens het debat. Burgemeester Lukas Jacobs verwelkomde de gasten in het Strijboshof.

Jef Van den Bergh, Kalmthouts schepen van mobiliteit en ‘nationaal verkeersspecialist’ van onze partij gaf vervolgens een presentatie over het nieuwe mobiliteitsplan voor Kalmthout.

“In rustige woonstraten moet gemengd verkeer kunnen. Dat wil zeggen zelfs zonder voetpaden. In schoolomgevingen zoals in de Schooldreef of op Nieuwmoer bekijken we de uitbreiding van een zone 30 rond de scholen. In Heide richtten we de eerste schoolstraat in. Dat wil zeggen dat de auto’s daar niet meer welkom zijn in de directe omgeving, om fietsers en voetgangers  bij de start en het einde van de schooldag meer veiligheid te geven.”

“We willen inzetten op nog meer fietspaden. Goede infrastructuur is nodig om meer mensen op de fiets te krijgen. Zeker langs de gewestwegen, onder meer langs de Putsesteenweg die veel mensen gebruiken om met de fiets te gaan werken in de Antwerpse haven, worden fietspaden aangelegd. We bekijken ook om de straten met het meeste sluipverkeer eventueel te knippen en zo de verkeersveiligheid te verhogen.”

Wout Baert, programmamanager van Fietsberaad Vlaanderen

“We moeten de kleine wieltjes ook weer op straat laten komen… van kinderfietsjes tot bejaarden met hun scootmobiel. Werken aan een fietsbeleid is vandaag normaal geworden voor een gemeentebestuur. Het is ook verbonden met beleid rond klimaat, mobiliteit, welzijn en gezondheid.

“Het aantal gebruikers van fietspaden is enorm toegenomen door diverse soorten fietsers én mensen die zich voortbewegen op een fietspad. De infrastructuur moet voldoende toekomstbestendig zijn om die groei op te vangen. Momenteel is Vlaanderen de derde fietsregio in Europa na Nederland en Denemarken, met Kopenhagen als dé fietsstad ter wereld. Het aantal fietsers zal sowieso nog toenemen hier. Openbaar vervoer en fietsers nemen minder ruimte in in het verkeer dan auto’s.”

“Door goede ruimtelijke ordening kan je als gemeentebestuur meer mensen verleiden om de fiets te nemen. Projectontwikkelaars kan je laten meewerken aan duurzame mobiliteit als ze bijvoorbeeld ‘in ruil voor het mee promoten van autodelen’, minder parkeerplaatsen moeten voorzien bij appartementsblokken.”

Tijdens het debat waren er vragen over de timing van de aanleg van fietspaden langs de Putsesteenweg en de Roosendaalsebaan en werden de voor -en nadelen en alternatieven besproken van een eventuele 'knip' in de Leopoldstraat in Heide. De parkeerkdruk op en rond de Kapellensteenweg vormt ook een aandachtspunt en de vraag kwam opnieuw boven over een fiets- en voetgangerstunnel aan de overwegen.

Een bewoner van de Brasschaatsteenweg merkte op dat 'precies iedereen een privéweg wil' en dat 'wij alles maar moeten slikken'. De ANPR-camera's met trajectcontrole die straks geplaatst worden, zijn een belangrijk middel om op de gewestwegen overdreven snelheid aan banden te leggen, zo was het antwoord op een vraag. Het debat werd afgerond met duiding over de categorisering van de gewestwegen en een pleidooi dat als iedereen zich houdt aan de verkeersregels, we al een heel eind op weg zijn voor een meer verkeersveilige gemeente.

Presentatie Mobiliteitsplan Kalmthout - Jef Van den Bergh

Presentatie Fietsberaad Vlaanderen - Wout Baert

CD&V gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijk te maken. Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met deze cookies.