Donderdag 7 mei 2015 werd de eerste spadesteek gegeven voor de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk aan de Essensteenweg in Nieuwmoer.  Dit braakliggend terrein van 5 ha, centraal in het dorp, wordt in meerdere fasen ontwikkeld.

Tijdens de eerste fase bouwt ARRO Antwerpen tien sociale koopwoningen voor jonge gezinnen. Er worden vier rijwoningen en twee per drie gegroepeerde woningen gebouwd, telkens met een eigen tuin. Alle woningen hebben minimaal drie slaapkamers en beschikken over een garage of gegroepeerde autobergplaats. De woningen komen deels langs  de nieuwe toegangsweg : de Theeuwstraat. Leon Matheeusen of ‘den Theeuw’ was een legendarische fietsenmaker uit Nieuwmoer (1920-2006).  De weg leidt naar het nog verder te ontwikkelen gedeelte.

Lukas Jacobs, burgemeester bevoegd voor wonen : "Dit binnengebied ligt in woonuitbreidingsgebied. Dat is niet hetzelfde als woongebied. Er mag niet particulier ontwikkeld worden. Dat kan enkel door sociale huisvestingsmaatschappijen. Het gemeentebestuur wil hiervan dus een nieuwe betaalbare woonwijk maken.  Er is potentieel nog plaats voor een zeventigtal woongelegenheden, die gefaseerd zullen ontwikkeld worden. De sociale huisvestingsmaatschappijen ARRO Antwerpen (koopwoningen) en De Ideale Woning (huurwoningen) zullen  zorgen voor een aanbod van sociale én bescheiden woningen.  Een ‘bescheiden’ woning is o.a. voor mensen die vandaag niet voldoen aan de voorwaarden om een sociale woning toegewezen te krijgen."