Armoede komt niet alleen voor in grote steden. Ook in Kalmthout leven mensen in armoede. Momenteel zien we een stijging van het aantal mensen die beroep doen op het OCMW voor een leefloon. Dat is een belangrijk signaal om actie te ondernemen. Vrijdag 26 januari 2018 opende Sociale Kruidenier Tkruideniertje in Kalmthout officieel de deuren. Sociaal Winkelpunt vzw zorgt voor de ondersteuning en coördinatie van de vrijwilligerswerking, in nauwe samenwerking met het OCMW.

Wie kan terecht in Tkruideniertje?

Maggy Beyers, OCMW-voorzitter : "Mensen van Kalmthout die het financieel moeilijk hebben, kunnen in de sociale kruidenier winkelen aan lage prijs. De aangeboden voeding, verzorgings- en huishoudproducten zijn kwaliteitsvolle producten. Er gaat ook aandacht uit naar gezonde voeding. Sommige producten worden in kleinere hoeveelheden verkocht. De keuzevrijheid die mensen hebben en het zelf betalen voor wat men koopt, verhoogt de eigenwaarde en het zelfvertrouwen. De sociale kruidenier vind je op de site van de Oude Brandweerkazerne, naast de tweedehandskledingwinkel Twinkeltje. De gezellige ontmoetingsplaats is gemeenschappelijk. Hier vinden mensen een luisterend oor. Er zullen regelmatig activiteiten georganiseerd worden en linken worden gemaakt naar het lokale verenigingsleven. Zo versterken we sociale netwerken en reiken we kennis aan om krachtiger in het leven te staan."

Sterke vrijwilligersploeg

Sociale kruidenier Tkruideniertje is vanaf 1 februari 2018 op donderdagnamiddag open. Ook de eerste zaterdag van de maand zal de winkel in de voormiddag open zijn. Sociale diensten zoals het OCMW verwijzen klanten door. Nieuwe klanten worden uitgenodigd op een eerste kennismakingsgesprek. Ze krijgen er hun persoonlijke klantenkaart. Die is maximaal zes maanden geldig. Nadien kan de klantenkaart verlengd of stopgezet worden. Klanten mogen een maximumbedrag per week besteden in functie van de gezinsgrootte.

Maggy Beyers : "Ondertussen zijn meer dan 25 enthousiaste vrijwilligers bereid om de winkel en ontmoetingsplaats concreet vorm te geven. Zij staan ook in voor de kennismakingsgesprekken met nieuwe klanten, het aankoopbeleid en stockbeheer. Dankzij die sterke vrijwilligersploeg kan de werking in Kalmthout haar deuren openen."

• OCMW-welzijn