Sinds de opening in augustus 2016 kreeg Sportpark Heikant al enkele keren ongewenste bezoekers over de vloer. Daarop besliste de gemeente – in overleg met de sportclubs – om te investeren in een verhoogde veiligheid. “Een goede zaak”, meent Stijn de Koning, CD&V-gemeenteraadslid.

Sociale controle

“Tijdens trainingen en wedstrijden zorgen voetbalclub K.Kalmthout SK, atletiekclub ACK en de petanqueclub – net als gebruikers van de Finse looppiste, de outdoor-fitnesstoestellen, het BMX-parcours en bezoekers van de speeltuin voor een zekere sociale controle op het uitgestrekte sportpark. Op onbewaakte momenten ligt dat iets moeilijker. Het sportpark kreeg al af te rekenen met inbraken en pogingen. Die leverde de getroffen clubs en de gemeente veel schade op”, weet Stijn de Koning.

Camera’s en nieuwe deuren

“Recent investeerde het gemeentebestuur in de plaatsing van 6 bewakingscamera’s. Die hangen op verschillende invalshoeken op Sportpark Heikant. Daarnaast gaf de gemeente opdracht aan een erkende installateur om in de verschillende gebouwen enkele deuren te vervangen of bestaande deuren inbraakveiliger te maken. Maatregelen die hopelijk bijdragen aan een verhoogde veiligheid in en rond Sportpark Heikant”, besluit Stijn de Koning.

Veiligheidscamera aan het sportpark Heikant