Het college van burgemeester en schepenen besliste om als gemeente toe te treden tot de Statiegeldalliantie. Die Vlaams-Nederlandse alliantie bundelt organisaties en overheden om druk te zetten op de Vlaamse regering om in 2018 statiegeld in te voeren op blikjes en plastic flessen.

Want ook in onze gemeente leveren Kalmthoutenaren en de gemeente zelf heel wat inspanningen om zwerfafval terug te dringen. Tientallen Mooimakers helpen onze straten proper te houden, medewerkers van de gemeente ledigen wekelijks 180 vuilbakjes. En toch blijven drankblikjes en PET-flessen rondslingeren. Kalmthout gelooft dat statiegeld op die verpakkingen mensen zal stimuleren om die fractie beter te recycleren. Daar zetten we met heel veel goesting onze schouders onder. Enkel zo wordt Kalmthout én Vlaanderen nog mooier en properder!

Op www.statiegeldalliantie.org lees je meer over het hoe en waarom van de Statiegeldalliantie. Op de website wordt, via logo’s en quotes van de aangesloten organisaties, getoond hoe breed het maatschappelijk draagvlak voor statiegeld is.

Artikel Gazet Van Antwerpen, 13/02/2018

• Afvalbeleid