Het college van burgemeester en schepenen heeft de vernieuwing goedgekeurd van de speelterreinen in de Akkerlaan/Frans Geefslaan (Centrum) en Kauwenberg/Godfried Hermansstraat (Dorp). In totaal gaat het om een investering van € 92.000. De werken werden gegund aan de firma Sablo, die hun toestellen grotendeels opbouwen in hout. Sablo realiseerde eerder in Kalmthout de speeltoestellen in het Gitok-parkje aan de Kapellensteenweg.

Silke Lathouwers, schepen van jeugd : “Er komen nieuwe speeltoestellen omdat de huidige toestellen verouderd zijn. En met de komst van de nieuwe verkaveling Kerkeneind-West was er ook vraag naar aangepaste toestellen vanuit de jonge buurt. De bewoners werden betrokken bij het ontwerp van de nieuwe speelterreinen. Eerst werd gevraagd naar de gewenste speelinfrastructuur en daarna zijn we met de drie ontwerpen naar de buren gegaan om hen te bevragen over het ontwerp dat hen het meeste aansprak en wat ze wel/niet goed vonden aan de verschillende ontwerpen. Ook aan de kinderen van de kindergemeenteraad werden de drie ontwerpen van beide speelterreinen voorgelegd.”

Deze opmerkingen werden verwerkt door de inschrijvers en uiteindelijk heeft Sablo voor beide speelterreinen het mooiste ontwerp met de meeste speelwaarde ingediend, zodat zij in het najaar de speelterreinen zal inrichten.

Dit zijn de nieuwe toestellen:

Speelterrein Akkerlaan - Frans Greefslaan:

- een combinatietoestel met hergebruik van het bestaande klimrek en de bestaande glijbaan, aangevuld met een klimwand en klimnet.

- 2 wilgenhutten

- een gewone schommel en vogelnestschommel

- picknickbank
- wip

- balanceerparcours met speelstenen en lage hindernissen

- De bewoners zijn ook vragende partij voor petanquebaan. Die wordt door de gemeente zelf aangelegd.

Speelterrein Kauwenberg-Godfried Hermansstraat:

- speelzone voor kleuters in zand met een gewone schommel en kleuterschommel, draaimolentje, glijcombinatie voor kleuters       en 2 veerdiertjes

- familiepicknickbank rond de boom

- klautercombinatie voor gevorderden

- combinatietoestel met glijbaan, glijstang, klimnet, klimrek en klimwand

- voetbalveldje met 2 dribbelgoaltjes

• Jeugd