Op 21 januari werd er een fiets gestolen aan het station van Kalmthout. Het slachtoffer heeft dit direct aangegeven bij de politiediensten. Hierop werden de camerabeelden van het station van Kalmthout opgevraagd. Daarop was de dader van de fietsdiefstal duidelijk te zien. De politie kon de dader identificeren. Na verhoor kon er nog een fietsdiefstal opgelost worden. Beide fietsen werden teruggevonden en aan de eigenaars bezorgd.

Zes camera’s

“We kunnen niet genoeg benadrukken dat elke diefstal dient aangegeven te worden”, zegt burgemeester Lukas Jacobs. “De gemeente Kalmthout en de NMBS hebben gezorgd voor een betere bewaking van de fietsenstallingen aan de stations. De gemeente investeerde vorig jaar € 45.000 voor zes camera’s aan de drie stations. Er kwamen twee camera’s in Kalmthout, drie in Heide en één in Kijkuit.” De NMBS monitort de beelden in een controlekamer in Brussel. Als iemand aangifte doet van een fietsdiefstal vraagt de politie daarvan de beelden op.

Minder diefstallen aan stations

“Met de camera’s op de juiste plekken kunnen er misdrijven opgelost worden”, zegt de burgemeester. “Dat blijkt nu. Door de goede interventie van de politiediensten zijn alvast twee fietsen terug gevonden.” Opvallend, het aantal aangegeven fietsdiefstallen aan de stations in Kalmthout is ook sterk afgenomen. “Vorig jaar werden 18 fietsdiefstallen aan de stations aangegeven bij de PZ Grens. In 2016 waren dat er 31 en in 2015 nog 37. Dat is dus bijna een halvering tegenover 2 jaar geleden.”

• Politie & veiligheid