Gemeentebestuur en inwoners Kalmthout praten en luisteren

woensdag, 29 maart, 2017
Gemeentebestuur en inwoners Kalmthout praten en luisteren

De voorbije weken trok het gemeentebestuur van Kalmthout naar alle wijken voor de driejaarlijkse wijkvergaderingen. Tijdens die vergaderingen presenteerde burgemeester en schepenen de realisaties van de voorbije periode en keek ze vooruit naar plannen voor de komende jaren. Achteraf kon de Kalmthoutenaar zijn vragen stellen over zijn wijk en het gemeentelijk beleid.

Burgemeester Lukas Jacobs : “Kalmthout organiseert de wijkvergaderingen sinds 2001. Met die vergaderingen wil het gemeentebestuur de inwoners actief informeren over het beleid. Daarnaast houdt het zo de vinger aan de pols over wat er leeft in Kalmthout. Het is een laagdrempelige manier om in gesprek te gaan met de bevolking.”
De voorbije weken waren er vijf wijkvergaderingen : in Achterbroek, Centrum, Nieuwmoer, Heide en Heuvel-Dorp. De zalen waren steeds goed gevuld, met in totaal zo’n 500 aanwezigen.

Lukas Jacobs : “De vragen van de inwoners gaan vooral over verkeer, openbare werken en milieu. Sluipverkeer en de snelheid van het verkeer in woonwijken houdt de mensen erg bezig. Fietspaden staan ook hoog op het prioriteitenlijstje. Daarnaast melden mensen vaak knelpunten in het openbaar domein :  het onderhoud van de bermen en de grachten, de aanleg van riolering, de staat van het wegdek hier en daar, de openbare verlichting en het onderhoud van de straatbomen.  Daarnaast is er ook veel interesse in de toekomstplannen van de gemeente inzake wonen. We steken er als bestuur telkens heel wat van op en kunnen nu aan de slag met de vragenlijst.”