CD&V Kalmthout ziet komst van Lidl in Kalmthout-centrum niet zitten

dinsdag, 28 maart, 2017
CD&V-gemeenteraadsleden Maggy Beyers en Stijn de Koning

“CD&V Kalmthout is geen voorstander van de plannen van Lidl om een supermarkt te bouwen in het centrum van Kalmthout”, zeggen gemeenteraadsleden uit de buurt Stijn de Koning en Maggy Beyers.

Twee in- en uitritten

“Lidl diende recent een bouwaanvraag in om een supermarkt te bouwen in het centrum van onze gemeente”, schetst burgemeester Lukas Jacobs. “Zij willen dat doen in een gebied van 9000 m² tussen de Kapellensteenweg, Foxemaatstraat en Roggebos. Zij plannen twee in- en uitritten voor de klanten en leveranciers: één langs de Kapellensteenweg naast bakker Duchesne en één in de Foxemaatstraat. Het gaat om een gebouw van 2200 m², waarvan ongeveer de helft winkelruimte. Zij voorzien 125 parkeerplaatsen en een groenbuffer van in totaal 2500 m².”

Openbaar onderzoek

“Wie wenst, kan de plannen op het gemeentehuis inkijken. Tot en met 19 april loopt er een openbaar onderzoek en heeft iedereen de kans om zijn of haar mening te geven in de vorm van een bezwaarschrift. Als schepencollege vragen we advies van verschillende diensten en bekijken we de binnengekomen bezwaarschriften”, legt Lukas Jacobs uit. “Op basis daarvan moeten wij een beslissing nemen.”  De bouwaanvraag kwam al ter sprake op de gemeenteraad en tijdens de wijkvergadering in het Centrum. Daar bleek dat geen enkele fractie in de gemeenteraad voorstander is van een supermarkt op die plek.

Veel te veel verkeer

“Uit vragen die ik krijg in de buurt blijkt duidelijk dat niemand zit te wachten op een extra supermarkt in het centrum van Kalmthout”, vult gemeenteraadslid Stijn de Koning aan. “Mensen maken zich zorgen over de mobiliteit. De Kapellensteenweg kan als drukke gewestweg geen extra verkeer meer aan. In de smalle Foxemaatstraat is het nu al meermaals per dag aanschuiven”, spreekt Stijn de Koning uit ervaring. “Hoe kunnen tientallen fietsers die van scholen Kadrie of Rinkrank, Sportpark Heikant of elders komen op een veilige manier de in- en uitrit in de Foxemaatstraat kruisen? En ook het sluipverkeer zal toenemen. Klanten die de parking langs de Foxemaatstraat verlaten, maar niet meteen op de Kapellensteenweg raken, zullen via de Molenbaan en de Wipstraat rijden. Die straten zijn niet voorzien op veel bijkomend verkeer wat voor onveilige situaties zal zorgen in het centrum van Kalmthout”, meent Stijn de Koning.

Liever kleinschalig woonproject

“Ik kan alleen maar beamen wat Stijn zegt”, gaat gemeenteraadslid Maggy Beyers verder. “Ook ik krijg in de buurt veel vragen en reacties op de bouwaanvraag. Als CD&V Kalmthout willen we niet alleen aangeven dat we de inplanting van een extra supermarkt daar geen goed idee vinden, maar we willen ook luidop nadenken over een alternatief. We zouden hier liever een kleinschalig woonproject met specifieke aandacht voor senioren en éénoudergezinnen zien. Ideaal gelegen in het centrum op wandelafstand van scholen, winkels en openbaar vervoer moet dat daar volgens ons zeker kunnen”, besluit Maggy Beyers.